403
คู่
มื
อหลั
กสู
ตรความปลอดภั
ยของผู้
ป่
วยขององค์
การอนามั
ยโลก: ฉบั
บสหวิ
ชาชี
พ (ฉบั
บภาษาไทย) เล่
ม 3
communication.
Quality and Safety in Health Care
, 2009,
18:137-140.
23. Barenfanger J et al. Improving patient safety by repeating (read-
back) telephone reports of critical information.
American Journal
of Clinical Pathology
, 2004, 121:801-803.
24. Edmondson AC. Learning from failure in health care: frequent
opportunities, pervasive barriers.
Quality and Safety in Health
Care
2004; 13:ii3-ii9.
25. Rouse WB, Cannon Bowers J, Salas E. The role of mental models
in team performance in complex systems.
IEEE Transactions on
Systems, Man and Cybernetics
, 1992, 22:1295-1308.
26. Stanton N et al.
Human factors methods: a practical guide for
engineering and design
. Aldershot, UK, Ashgate Publishing Ltd,
2005.
27. Salas E et al. Markers for enhancing team cognition in complex
environments: the power of team performance diagnosis.
Aviation,
Space, and Environmental Medicine
, 2007, 78:5 (Suppl. Sect.
11):B77-B85.
28. Honey P, Mumford A.
A manual of learning styles
. Maidenhead,
Peter Honey, 1986.
29. Chakraborti C et al. A systematic review of teamwork training
interventions in medical student and resident education.
Journal
of General Internal Medicine
, 2008, 23:846-853.
สไลด์
ส�
ำหรั
บหั
วข้
อที่
4 การเป็
นสมาชิ
กกลุ่
มที่
มี
ประสิ
ทธิ
ภาพ
การบรรยายไม่
ใช่
วิ
ธี
ที่
ดี
ที่
สุ
ดในการสอนเรื่
องความปลอดภั
ยของ
ผู้
ป่
วย หากต้
องการบรรยาย เป็
นความคิ
ดที่
ดี
โดยการวางแผนให้
นั
กศึ
กษา
ได้
มี
โอกาสแลกเปลี่
ยนและอภิ
ปรายระหว่
างการบรรยายด้
วย การใช้
กรณี
ศึ
กษาเป็
นวิ
ธี
การหนึ่
งที่
ช่
วยท�
ำให้
เกิ
ดการอภิ
ปรายกลุ
่
ม อี
กวิ
ธี
หนึ่
งคื
อการ
ถามค�
ำถามนั
กศึ
กษาเกี่
ยวกั
บระบบบริ
การสุ
ขภาพในเรื
่
องต่
างๆ ซึ่
งจะท�
ำให้